Tips Mengemas Rumah

Baru ja mengemas rumah tapi dok memikir macam mana la orang lain kemas rumah masing-masing...rasa cam dah kemas setiap hari tapi masih bersepah...di sini saya kumpulkan tips daripada blog dan forum-forum. Sama-sama kita amalkan....

  1. Bila buat sesuatu terus kemas ler tak payah tunggu hujung minggu baru kemas.
  2. Sambil mandi leh gonyoh2 bilik air. basuh toilet.
  3. Sambil masak terus basuh dan kemas dapur.
  4. Lepas makan terus basuh pinggan jgn tunggu. never leave anything in the sink overnite.
  5. Sapu habuk 2 kali seminggu .. sapu sampah tiap2 hari. mop bila perlu.
  6. Barang kecik2 ni kalau tak rajin nak mengelap jgn ler simpan. collect habuk jer
  7. Cara susun barang kena systematic, bila systematic,senang nak kemas..dan pastikan setiap barang sudah ada tempat letak sendiri, bgtau seisi rumah setiap tempat letak brg tersebut
  8. Simpan hanya brg yg necessary saje. contohnye,brg yg sudah tidak digunakan lebih 5 thn, elok dibuang,desedekah,dijual.. selalunye bende sebegini membazir ruang
  9. Organize surat,bill..Buat cycle utk surat/bill yg perlu disimpan lama...Contohnye,bila dah simpan setahun,buang ...the thing thought to be unnecessary throw away immediately
  10. Kain baju lepas angkat dari ampaian terus lipat/kemas masuk lam almari....
  11. Galakkan org dtg selalu kat rumah...kalau org dtg dah tentu nak tak nak kita akan kemas rumah....tak caya cuba.....hihihi

Selamat beramal....moga rumah kemas sentiasa hendaknya hehe

1 comment:

adani said...

perghh..caya lah ustat..hehe..