MAS KAHWIN DI MALAYSIA

1.JOHOR
ANAK DARA
RM 22.50
JANDA
RM 22.50

2.MELAKA
ANAK DARA
RM 40
JANDA
RM 40

3.NEGERI SEMBILAN
-BUKAN WARIS
ANAK DARA
RM 24
JANDA
RM 12

-AHLI WARIS
ANAK DARA
RM 48
JANDA
RM 24

-KERABAT DIRAJA
RM 725

4.SELANGOR

-PUTERI SULTAN
ANAK DARA
RM 2500
JANDA
RM 625

-PUTERI RAJA MUDA ATAU PUTERI KEPADA PUTERA SULTAN
ANAK DARA
RM 2000
JANDA
RM 500

-PUTERI KERABAT DIRAJA
ANAK DARA
RM 1000
JANDA
RM 250

-PUTERI ANAK RAJA (WARIS)
ANAK DARA
RM 550
JANDA
RM 137.50

-PUTERI ANAK RAJA (YANG LAIN)
ANAK DARA
RM 300
JANDA
RM 75

-ANAK PEREMPUAN ORANG-ORANG BESAR
ANAK DARA
RM 300
JANDA
RM 75

-CUCU ORANG-ORANG BESAR
ANAK DARA
RM 200
JANDA
RM 50

-ORANG KEBANYAKKAN
ANAK DARA
RM 80
JANDA
RM40


5.KUALA LUMPUR
ANAK DARA
RM 80
JANDA
RM 40


6.PERAK
ANAK DARA
RM 101


7.PULAU PINANG
ANAK DARA
RM 24
JANDA
RM 24


8.PAHANG
ANAK DARA
RM 22.50
JANDA
RM 22.50


9.KEDAH
-TIDAK DITETAPKAN

10.PERLIS
-TIDAK DITETAPKAN

11.TERENGGANU
-TIDAK DITETAPKAN

12.KELANTAN
-TIDAK DITETAPKAN

13.SABAH
ANAK DARA
RM 100
JANDA
RM 80

14.SARAWAK
ANAK DARA
RM 120
JANDA
RM 120


15.WILAYAH PERSEKUTUAN
ANAK DARA
RM 80
JANDA
RM 80

Tips Mengemas Rumah

Baru ja mengemas rumah tapi dok memikir macam mana la orang lain kemas rumah masing-masing...rasa cam dah kemas setiap hari tapi masih bersepah...di sini saya kumpulkan tips daripada blog dan forum-forum. Sama-sama kita amalkan....

  1. Bila buat sesuatu terus kemas ler tak payah tunggu hujung minggu baru kemas.
  2. Sambil mandi leh gonyoh2 bilik air. basuh toilet.
  3. Sambil masak terus basuh dan kemas dapur.
  4. Lepas makan terus basuh pinggan jgn tunggu. never leave anything in the sink overnite.
  5. Sapu habuk 2 kali seminggu .. sapu sampah tiap2 hari. mop bila perlu.
  6. Barang kecik2 ni kalau tak rajin nak mengelap jgn ler simpan. collect habuk jer
  7. Cara susun barang kena systematic, bila systematic,senang nak kemas..dan pastikan setiap barang sudah ada tempat letak sendiri, bgtau seisi rumah setiap tempat letak brg tersebut
  8. Simpan hanya brg yg necessary saje. contohnye,brg yg sudah tidak digunakan lebih 5 thn, elok dibuang,desedekah,dijual.. selalunye bende sebegini membazir ruang
  9. Organize surat,bill..Buat cycle utk surat/bill yg perlu disimpan lama...Contohnye,bila dah simpan setahun,buang ...the thing thought to be unnecessary throw away immediately
  10. Kain baju lepas angkat dari ampaian terus lipat/kemas masuk lam almari....
  11. Galakkan org dtg selalu kat rumah...kalau org dtg dah tentu nak tak nak kita akan kemas rumah....tak caya cuba.....hihihi

Selamat beramal....moga rumah kemas sentiasa hendaknya hehe