KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Petikan artikl dari pisau.net


Melayu dikhianati?


Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat-

Komen Pisau;
Bukan saja melayu dikhianati,malah ada melayu sendiri punyai sindrom gadai apa saja yang boleh,sepertimana juak pakatan haprak mempromosi sama rata.

Anwar Berahi sanggup mengadai apa saja hatta bangsa dan negara semata mata mahukan kerusi PM.

Pisau masih teringat kata kata Anwar semasa perjumpaan beliau bersama beberapa pemimpin UMNO Pulau Pinang yang diadakan secara sulit sebelum pilihanraya kecil Permatang Pauh.

Yang menemui beliau semuanya adalah rakan rakan beliau yang masih didalam UMNO sehingga sekarang." Pasal apa hang sanggup buat semua ni,sampai pertikai hak melayu nak bagi semua sama rata kat india dan cina?kenapa sampai tergamak buat macam tu" itulah kata kata pemimpin UMNO pada Anwar dalam perjumpaan sulit tersebut, jawab beliau " Aku peduli apa,yang penting aku dapat jadi PM,apa nak jadi jadi lah aku tak peduli"

Kata kata Anwar pada saat itu jelas telah menghiris hati ramai rakan rakan beliau didalam UMNO ketika itu, sejak saat itu Anwar terus mengila dengan kempen sama rata .

Bagai mengantuk disorong bantal, golongan bukan melayu yang buta sejarah amat menantikan saat ini.Buat penyokong pakatan haprak yang berhati hitam menerima dengan bulat bulat hinggakan ada dalil menyatakan apa salahnya jika jawatan PM diberikan kepada bukan melayu.

Kebodohan tak bertempat,baik hati tak kena gaya itulah yang sedang berlaku ketika ini.

Komen aku : 'moga melayu akan bersatu satu masa nanti'....


No comments: